De senaste åren har Kina plågats av många omfattande politiska korruptionsskandaler. Nu rapporterar Huffington Post att McDonald´s i Kina börjat sälja vita och svarta hamburgare som enligt uppgift representerar det goda och onda inom politiken.
Enligt Huffington Post så finns det ett kinesiskt uttryck, heibai liangdao tongchi (黑白两道通吃), som beskriver personer som har en fot i varje läger, alltså både hos den ”vita” sidan som är myndigheterna och hos den ”svarta” sidan som är den organiserade brottsligheten.
De vita och svarta hamburgarna kommer enligt uppgift att finns till försäljning i Kina under en begränsad tid.
En kinesisk bloggare som Huffington Post citerar är inte imponerad. ”Måltiden kränker alla”, skriver bloggaren.
/FoodMonitor
PRODUKTNYTT (portfolio)
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.