Det senaste året har det varit stor uppmärksamhet kring skandalbolaget Healthzone:s annonser i bland annat den svenska dagspressen. Trots det valde tidningen Metro att publicera en helsidesannons om Healthzone:s bandningspiller Algodril den 7 september. Konsumentverket anser att annonsen är vilseledande och att Metro har ett medverkansansvar.
”Konsumentverket anser att annonsen är vilseledande och otillbörlig enligt marknadsföringslagen samt att Tidnings AB Metro genom att låta införa annonsen i tidningen har ett medverkansansvar”, skriver Henrik Örnstedt, jurist på Konsumentverket, i ett brev till Metro.
”Annonsen innehåller ett flertal påståenden om att den marknadsförda produkten ger en snabb, stor och varaktig viktminskning och att detta sker utan vare sig minskat energiintag eller ökad motion.”
I mars utfärdade Konsumentombudsmannen ett förbudsföreläggande mot Aftonbladet som vid flera tillfällen publicerat en liknande annons för Healthzones bantningspiller Removyl.
Henrik Örnstedt anser att kraven på annonser för bantningspiller måste ställas högt.
”Om marknadsföringen riktar sig mot personer som anses mindre kritiska än konsumenter i allmänhet, exempelvis sjuka eller överviktiga, ställs det särskilt höga krav på att framställningen är vederhäftig”, skriver han till Metro.
De senaste tiden har flera anmälningar mot Metro kommit in till Konsumentverket.
”Har tidigare haft vissa kontroverser med Healthzone efter ett provpaket, så nu är jag förbannad på att de fortfarande får sätta in annonser där de lovar guld och gröna skogar”, skriver en konsument till myndigheten.
”I dagens Metro, skåneupplagan, finns en helsidesannons från Healthzone. Annonsen har rubriken: Jag förlorade över 10 kilo på 30 dagar utan att gå på diet …och jag kände mig varken hungrig eller tog någon medicin! Annonsen gäller bantningsmedlet Algodril, och man kan beställa olika stark kur utifrån hur mycket man vill gå ned i vikt. Att annonsen strider mot svensk lag behöver jag förstås inte påpeka…”, skriver journalisten Anders Nyman hos Konsumentnytt Sverige AB, i sin anmälan till Konsumentverket.
FoodMonitor har varit i kontakt med Metro. Men Mona Johansson, som trots att hon är ansvarig utgivare för tidningen, vill inte svara på några frågor om Healthzone eller Konsumentverkets kritik.