KfS: Skruvad filmkampanj lyfter problemet med matavfall
Sivert Citrus är en av många matrester som tröttnat på att befinna sig på samhällets botten. Efter år av slit som citrussoldat i fruktplutonen, där han kämpat för att minska matavfallet, är han nu på väg ner i en depression. Minnena från slagfältet med bomber och granatäpplen går inte att bära längre. Han söker hjälp hos psykolog Appelqvist (foto: KfS).
- En hel påse satsumas strök med mitt framför ögonen på mig! Fattar du! Rakt ner i soporna, säger Sivert Citrus.
Psykolog Appelqvist lyssnar och nickar förstående. Sivert är bara en av många matrester som just nu går i terapi hos Appelqvist. Curt Egg, en pensionär vars bäst före-datum gått ut, behöver också stöd. De lever alla i skräck för att inte bli ingredienser, inte bli uppätna, inte bli nåt. Det värsta som kan hända är att hamna i soporna.
Filmkampanjen presenteras av Konsumentföreningen Stockholm (KfS) i januari 2011. Kampanjen syftar till att lyfta problemet med matavfall. Med en rejäl skopa humor ska svenskarna få upp ögonen för hur mycket mat som slängs i onödan och hur enkelt det faktiskt är att minska det egna matavfallet. Kampanjen består av 6 stycken 2 minuter långa filmer. Den första filmen lanseras i januari 2011, via KfS Facebook-sida ”Släng inte maten” www.facebook.se/slangintematen , de övriga följer under våren. Filmerna ska även användas i ett pedagogiskt skolmaterial för barn som KfS tar fram till hösten 2011.
Filmerna tar bland annat upp hur mycket mat som slängs, vilken miljöpåverkan det onödiga matavfallet har och hur mycket matavfallet kostar det enskilda hushållet. Varje film avslutas med tips på hur man minskar sitt matavfall och en hänvisning till en informativ webbsida, för den som vill läsa mer.
Filmkampanjen är ett bidrag till EU-projektet ”Europa minskar avfallet”-veckan som pågår 20-28 november. www.minskaavfallet.nu
Filmerna har tagits fram i samarbete med Linda Öström och Emmelie Franzén (kreatörer, Art Directors och skapare av konceptet) och produktionsbolaget Hej Produktion.