Föremål i Sempers Djungeldessert oroar småbarnsföräldrar
Två småbarnsföräldrar från Stockholm som nyligen åkte med flyg på semester skulle till att mata sin nio månader gamla pojke. I sista stund upptäckte de ett främmande föremål i produkten Djungeldessert från barnmatstillverkaren Semper. Nu vill de ha en förklaring av bolaget. Men Semper har inte visat någon större förståelse för deras oro.
– Semper har hanterat det här under all kritik tycker jag, berättar en av föräldrarna för FoodMonitor.
– Det tog lång tid för dem att svara. De har en otroligt loj inställning till det här. Föremålet hade en väldigt hård yta. Hade han fått i sig den så hade den definitivt kunnat fastna i luftvägarna.
De båda småbarnsföräldrarna anmälde det inträffade till Semper den 20 augusti. De skickade dessutom in det aktuella föremålet till bolaget för analys. Men inte förrän nästan en månad senare svarade Semper med att det är frågan om ”förhårdnad” mat. Någon ytterligare förklaring gav inte bolaget.
– De tog väldigt lätt på att vi behövde ha ett snabbt svar, säger en av småbarnsföräldrarrna till FoodMonitor.
– Är detta hur de hanterar främmande föremål som hittas i deras barnmat, så skulle deras sena undersökning av föremålet kunna orsaka att de inte hinner återkalla en eventuellt felaktig batch i tid, med värsta utfallet att ett barn skadas eller dör helt i onödan.
FoodMonitor har varit i kontakt med Semper som beklagar att svaret har dröjt. Bolaget anser emellertid inte att produkten Djungeldessert måste återkallas.
”Sådana produkter innebär inga risker för barnet, men det är givetvis inte är OK att produkten inte har rätt kvalitet”, skriver Malin Westling, Informationschef, i ett mejl till FoodMonitor.