Populär kampanj
för att rädda fallfrukt
Äkta varas kampanj för att rädda fallfrukten har fått stor uppmärksamhet. Samtidigt vill många skänka äpplen, päron och plommon på föreningens fruktförmedling. Att ta tillvara den synnerligen närodlade frukten är dessutom ett sätt att slippa tillsatser, menar man. ”Det är roligt att intresset är så stort och fruktsäsongen är dessutom långt ifrån slut. Men det finns fortfarande tonvis med frukt som ruttnar bort i trädgårdar och i parker, som bara väntar på att tas till vara”, säger Björn Bernhardson, ordförande Äkta vara.
Äkta vara startade kampanjen Fallfrukt för några veckor sedan för att minska det enorma slöseriet med äpplen och annan frukt som varje år ruttnar bort i våra trädgårdar. Förra veckan tog den fart på allvar när flera stora medier, bland annat Expressen och Tv4:s nyhetsmorgon, tog upp fruktslöseriet och vår fruktförmedling. Samtidigt har man fått in många nya annonser från personer med ett överskott av frukt. Nu finns det närmare 300 träd inlagda. Annonserna kommer från många håll runt om i landet.
Elin Mellbrand i Åkarp utanför Malmö är en av de som har lagt ut sitt plommonträd och fem äppelträd på förmedlingen och hon är nöjd med hur det har fungerat.
– Plommonträdet är länsat, gräsmattan är inte så full av fallfrukt som den hade varit annars och jag är tacksam över att frukten är till glädje för andra. En klassisk win-win-situation, säger hon.
Björn Bernhardson menar att när man uttnyttjar den frukt som annars skulle gå till spillo är inte bara en vinst för miljön och våra plånböcker. Det är dessutom en vinst för den som vill veta vad den stoppar i sig.
– Om man till exempel gör sin egen marmelad, mos eller cider så slipper man samtidigt de tillsatser och annat som tillverkarna ofta blandar ut produkterna med. Då kan man också vara säker på att det är "äkta vara" i flaskor och burkar, säger han.
/FoodMonitor