Konsument klagar på
Löfbergs smakrabatt
En konsument har anmält kaffebolaget Löfbergs för vilseledande reklam och ojust marknadsföring. Anledningen är att bolaget enligt uppgift smyghöjer kaffepriset på hela bönor i matbutiker.
”Jag har fått i min hand ett smakrabattserbjudande från Löfbergs kaffe. En påse hela bönor tio kronor billigare. Priset i hyllan är 54:90 för 400 g. På samma hylla nästan identisk förpackning med samma slags bönor från Löfbergs 54:90 för 500 g. Kilopriset blir exakt detsamma för båda, med smakrabatten inräknad. Tas smakrabatten bort så smyghöjs detta slags kaffe med 22 procent!”, skriver en konsument i en anmälan till Konsumentverket.
FoodMonitor har undersökt uppgifterna från konsumenten. Tyvärr saknas uppgifter om vilken butik som konsumenten besökt. Men i till exempel butikskedjan Konsum Värmlands butiker blandas Löfbergs förpackningar på 400 gram och 500 gram för hela bönor på hyllorna. Skillnaden i storlek på förpackningarna är så liten att det är svårt att skilja dem åt.
Men åtminstone hos Konsum Värmland verkar priset på 400 grams förpackningarna satts ner till konsumenternas fördel.
FoodMonitor har bett Löfbergs kommentera anmälan till Konsumentverket men inte fått något svar.
/FoodMonitor
1