JespergunnarssonbergLantmännen ska lyfta Värmlands Chark
Från och med årsskiftet kommer food-service bolaget Lantmännen Cerealia att sälja charkbolaget Värmlands Charks produkter. På sikt kan det ge en ökad omsättning på 50 miljoner kronor i Värmlands Chark.
– Det här är ett jättelyft för oss. Vi har blivit utsedda till säljpartner av Lantmännen Cerealia i Sverige vilket är jättestort för oss. Det här öppnar upp hela Sverige för Värmlands Chark, säger Jesper Gunnarsson-Berg (bilden, foto: Värmlands Chark), vd i Värmlands Chark AB.
– Vi borde kunna vara uppe i 50 miljoner kronor i omsättning om 3-5 år. Det är rimligt att cirka 15-20 procent av deras omsättning kan komma från foodservice-branschen, säger Pelle Eriksson, marknads- och försäljningsdirektör, Lantmännen Cerealia Foodservice.
För Värmlands Chark kommer sammarbetet lägligt. Bolaget bildades år 2011 och har genomgått en effektiviseringsprocess där bolagets anläggning i Kil lades ner. Nyligen varslades 31 anställda vid anläggningen i Karlstad. 
Lantmännen Cerealia säljer livsmedelsprodukter till bland annat restauranger, uteätarställen, skolor, äldreboenden och dagis.
Samarbetet med Lantmännen Cerealia omfattar enligt uppgift 20 kött- och charkvaror från Värmlandschark. Det är frågan om produkter som kassler, korv, sidfläsk och köttbullar.
Enligt Pelle Eriksson passar Värmlands Charks produkter väl in i produktportföljen som tills nu i stort sett saknat charkprodukter.
– Vi tycker att Värmlands Chark är ett jättefint företag med högklassiga premiumprodukter. Så det här stärker vår konkurrenskraft, säger han.
– Vår portfölj är nu fulltalig.
HÅKAN FRISELL