Roberto1
Roberto tar Apulien till Sverige
Roberto Carvutto flyttade till Sverige och Örnsköldsvik 2011 med drömmen att marknadsföra produkter från sitt hemland Italien, men med regional inriktning. Med sitt ursprung i Apulien i södra Italien, där människorna är enormt passionerade vad gäller sina jordar, sin kultur och sina mattraditioner, blev inriktningen solklar. I våras startade Roberto företaget Apuliens Smak, där han erbjuder produkter som noggrant valts ut bland de 350 000 småskaliga producenter som finns i den bördiga regionen.
– Allra första gången som jag var i Sverige som student, år 1999, kommer jag ihåg att jag sa till några vänner att jag en dag skulle ta med Apulien till Sverige. Det känns jättekul att det blev så, konstaterar Roberto, som träffade sin svenska fru 2002 i Siena, där hon studerade italienska under en period. Efter några år på distans flyttade de ihop i Milano, dock hela tiden med målet att, när möjligheten fanns, slå sig till ro i Sverige.

Ett års förberedelser
2011 gick så flyttlasset till Örnsköldsvik och entreprenörssjälen Roberto började genast planera sitt projekt att ta Apulien till Sverige.

– Ganska snart insåg jag att det var bättre att jag koncentrerade mig på min region och presenterade mig som Roberto från Apulien snarare än Roberto från Italien. Det var också så det blev när jag började anordna mina första, lokala presentationer och produktprovningar genom att helt enkelt bjuda hem folk. ”Välkommen till Apulien i Sverige” brukar jag inleda med. Vad gäller produkter från landet Italien son helhet var konkurrensen redan hård, konstaterar Roberto och fortsätter:

Roberto2– Under första året i Sverige började jag också anordna resor för italienare till Lappland och Höga Kusten. Det var nämligen en verksamhet som gick snabbt att starta. Samtidigt planerade jag för Apuliens Smak genom ett års förberedelser inklusive två månaders rundresa bland producenter i Apulien med min samarbetspartner där. Allt för att hitta de rätta, småskaliga, regionala produkterna att presentera för svenskarna.
Idag har Roberto Carvutto sin hemsida apulienssmak.se där han själv, Apulien och de utvalda produkterna presenteras och där dessa också kan inhandlas direkt via webshopen. Huvudfokus vad gäller produktsortimentet är extra virgin olivolja, pasta och regionala ”aperitivi” dvs. små förrätter/tilltugg som man vanligtvis äter innan huvudrätten. På hemsidan kan man också få tips om resor till Apulien. Dessutom har Roberto startat något så ovanligt som en webshop på facebook. Sedan slutet av mars i år, när verksamheten startade, har han också byggt upp en kundkrets med leveranskunder med delikatessintriktning.

Får inte bli för stort”

När producenterna till Apuliens Smak valdes ut var det viktigaste kriteriet, förutom hög kvalitet, att producenterna måste vara småskaliga. Faktum är att gränsen för Roberto går vid att producenterna bara får ha en enda produktionslinje. Roberto förklarar varför:

– Om en producent har en grundproduktionslinje och sedan en eller flera extra för att t.ex. kunna tillgodose detaljhandeln med större volymer blir det genast svårt att ha full kontroll på kvalitén. Om jag tar in en produkt som är inlagd i olja så vill jag exempelvis vara säker på att det alltid är extra jungfruolja som används och att de inte finns någon risk för att man varit tvungen att använda annan olja för att kunna tillgodose behovet.

Men hur stort kan Apuliens Smak bli?

– Eftersom jag resonerar som jag gör så kan eller ska inte detta bli jättestort, även om jag märkt ett stort intresse och fått bra respons när jag varit runt i Sverige och presenterat mina produkter. Det är inte heller min avsikt att det ska bli stort på enskild produktnivå. Min pastaproducent kan exempelvis max producera 250 kg per dag och för tillverkningen av kvittenmarmelad har min producent endast två träd. Så när Apuliens Smak växer, så kommer det snarare bli i form av att fler producenter och produkter läggs till vartefter. Men jag vill inte bara koncentrera verksamheten till livsmedelsimport. I år har jag till exempel även medverkat till att en musikgrupp från Apulien spelat i Gävle och låtit svenskar följa med till Apulien för att se hur vin- och olivoljetillverkning går till. Det är upplevelser som jag hoppas repetera nästa år.

Vad är då din stora mission med Apuliens Smak?  
 
– Att skapa ett band mellan Apulien och Sverige. Jag vill att människor här ska känna till mina produkter, lära sig mer om Apulien och vår stolta mattradition. Jag har många idéer kring Apuliens Smak som jag vill förverkliga i framtiden, avslutar Roberto Carvutto.

www.apulienssmak.se
www.facebook.com/apulienssmak
/Mats Holmström

Roberto3