picardDjupfrystkedjan Picard etablerar sig i Sverige
Första butiken öppnade i Paris 1974. Nu finns 900 butiker i Frankrike och för några år sedan började man etablera sig även i Italien, Spanien och Belgien. Kedjan Picard, som säljer enbart djupfrysta produkter, växer snabbt och i februari öppnas första butiken i Sverige.
Konceptet att sälja enbart fryst har blivit en stor succé i Frankrike. Totalt har Picard en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.
Etableringen utanför Frankrike började i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, sedan följde nyligen också etableringar i Belgien och Spanien. Ekot rapporterar att det snart också är Sveriges tur, då kedjan öppnar sin första butik i Stockholm. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.
Att Sverige är intressant för etablering beror enligt kedjan på svensken köper två och en halv gånger så mycket frysvaror som fransmannen.
– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.
/FoodMonitor