Metallbit i rökt kalkon från charkbolaget Osterlen
När en familj i Trelleborg satte sig ner för att äta skivad rökt kalkon från charkbolaget Osterlén i Malmö AB i Vellinge fick de en chock. Bland skivorna dolde sig en metallbit. Nu har bolaget anmälts till Livsmedelsverket. – Det här kunde gått illa om grabben hade fått i sig metallbiten, säger pappan i familjen.
– Vi satt och fikade. Jag hade hämtat barnen på dagis. Jag ville ha en skiva skinka så jag bad grabben att skicka en. Men sa han den är lite röd på ovansidan. Men det går nog bra ändå tyckte jag. De brukar ju vara lite glansiga när det är rökt kött. Men därunder låg en svart metallbit. Det visar sig att den hade ärjat av sig och man kände att det var metall när man knackade den i bordet.
Metallbiten som upptäcktes i de rökta kalkonskivorna från Osterlén är cirka 5 x 5 x 1 millimeter stor (bilden). Enligt uppgift inhandlades de på Ica Maxi i Trelleborg.
Pappan berättar att han har kontaktat Osterlen och reklamerat varan. Bolaget har lovat att skicka en representant för att hämta metallbiten. De säger sig nu också planera att installera en metalldetektor i produktionen för att undvika att något liknande inträffar i framtiden.
– De kan ju se över rutinerna. För det ska ju inte hända fler gånger. Och enligt vd:n har han lagt in om en offert på en metalldetektor som produkterna ska gå igenom innan de går ut till kund, säger pappan.
Osterlens vd Per Hultegren håller med om att bolaget brustit. Han har stoppat alla leveranser av den drabbade produkten.
– Det här är en väldigt tråkig grej tycker jag. Vi lyssnar noggrannt och tar det till oss när det händer någonting, säger han.
Enligt honom kan det vara frågan om en del av en metallklämma som normalt sitter på den kalkonprodukt som bolaget köper från en leverantör. Osterlén skivar sedan kalkonen innan den går ut i dagligvaruhandeln.
– Jag har varit i branschen i många år. När vi får kalkonköttet så kommer det som korvar. De har knipsats i båda ändar med ett metallklipps. Om det på något vis har gått snett i produktionen så att en sådan har kommit in i den här produkten så är det den enda förklaringen som finns.
Osterlén har inga metalldetektorer i produktionen och kunde därför inte själva upptäcka metallbiten. Per Hultegren bekräftar att bolaget nu överväger att installera en detektor.
– Det måste man överväga. Definitivt.
Enligt Per Hultegren kommer den drabbade kunden att få ersättning.
– En rundlig ersättning i produktväg. Det betyder en ordentlig låda med charkuterivaror. I konsumentvärde det ligger väl på en tusenlapp någonting, säger han.
HÅKAN FRISELL
FoodMonitor-Fakta: Osterlén i Malmö AB. Omsättning: 76 Mkr (2011). Resultat före skatt: minus 7.2 Mkr. Antal anställda: 35.