Restaurangkedjan O’Learys meddelar att förra året var ett storartat år. Omsättningen ska för första gången ha landat på över en miljard kronor. Starkast gick Stockholmsregionen med en ökning av omsättningen med 29 procent jämfört med föregående år.
– Intresset från befintliga franchisetagare som vill expandera och öppna fler restauranger är stort och ökar ständigt. Idag har vi flera exempel på franchisetagare som driver både två, tre och ibland ännu fler restauranger på samma gång. För oss är det ett bevis på att vårt varumärke är starkt samtidigt som franchisetagarna ser en lönsamhet i att driva en eller flera O’Learys-restauranger, säger Wilhelm Vintilescu (bilden), vd för O’Learys Trademark som är varumärkesägare och franchisegivare till O’Learys, i ett pressmeddelande.
Under förra året öppnade O’Learys tolv nya restauranger. Sju av dessa i Sverige, två i Tyskland, två i Finland, och en i Norge. Samtliga O’Learys restauranger drivs av franchisetagare.
Totalt driver kedjan 77 restauranger i sju länder, varav 55 stycken finns i Sverige, och sysselsätter 1 850 personer. Bolagets mål är enligt uppgift att komma upp i 100 restauranger i år.