Nutural polisanmäls av konsument
Kostillskottåterförsäljaren Nutural ringer upp och lurar konsumenter att betala för ”gratis” piller, oväntade fraktavgifter, och smygabonnemang. Det vittnar flera konsumenter om i anmälningar mot bolaget till Konsumentverket den senaste tiden. Nutural har nu polisanmälts av en konsument för försök till bedrägeri.
– Jag insåg att det var något skumt. Jag blev pålurad en avgift, säger konsumenten.
Enligt konsumenten hotade Nutural med inkasso om hon inte betalade för produkten inklusive frakt.
– Inkasso hotade de med. Och går det till tingsrätten så skulle jag få betala alla rättegångskostnader sa de. Det är fruktansvärt.
Men konsumenten står på sig och fortsätter att vägra betala. Hon väntar nu på bolagets nästa drag. Hon tycker att Nutural:s agerande verkar utstuderat.
– Det känns så systematiskt och som en professionell brottslighet. De har lagt pengar på att trycka upp förpackningar även om det var i ett billigt material och enkelt gjort. Man kan tycka att polisen borde ta tag i det här. Det är så uträknat.
Konsumenten berättar också för FoodMonitor att Nutural inte accepterade att hon bestred deras fakturor per mejl.
– De körde olika tricks och knep hit och dit. De menade att jag skulle vara tvungen att skriva ett brev och bestrida annars skulle det inte räknas. Det är också ett sätt att få mig att tröttna. Så där höll de på hela tiden. Men jag ringde Konsumentverket och de sa att det räcker med ett mejl som en bestridan i juridisk mening.
Den drabbade konsumenten som nu polisanmält är en av många som blivit utsatta för Nuturals metoder den senaste tiden.
Enligt Konsumentverket ringer Nutural upp intet ont anande konsumenter och erbjuder en gratis gåva i form av två produkter. De som lockas att nappa på erbjudandet får ändå betala. Dessutom kopplas de automatiskt till ett av bolagets abonnemang.
FoodMonitor har läst ett av de Inspelningsmanus som Nuturals telefonförsäljare använder sig av. Det första som deras säljare enligt manuset säger till den som svarar när bolaget ringer är ett påstående:
”Idag har vi kommit överens om att vi ska skicka ut 2 veckors helt gratis förbrukning av produkterna Omega 3 och Blåbärsextrakt.”
Därefter försöker bolaget få konsumenten att säga ja. Om de lyckas har de konsumenten på kroken.
Andra konsumenter berättar att Nutural, elller nuturalnutrition som man ibland kallar sig, ringer upp och påstår att de varit med i en undersökning och att de ska få ett fint pris som tack.
”När jag fick ett telefonsamtal från nuturalnutrition, sa de att jag skulle få köpa varor utav dom till ett väldigt bra pris som tack för att jag var med i en undersökning. Jag sa ja till dessa varor. Vad jag inte visste att jag nu sa ja till ett abonnemang som innebär att de skickar varor för flera hundra två gånger i månaden!”, skriver en annan konsument i en anmälan till Konsumentverket.
Även de konsumenter som gör tydligt för Nuturals telefonförsäljare att man inte vill ha några produkter kan råka ut för problem.
”Även konsumenter som vid det första säljsamtalet meddelat att de inte vill ha några produkter uppger att de ändå fått leveranser med tillhörande faktura hemsickade”, skriver Henrik Örnstedt, jurist hos Konsumentverket, i ett brev till Marknadsföring & Media i Norden AB som marknadsför Nutural i Sverige.
Det typen av agerande kallas för negativ avtalsbindning, vilket betyder att bolaget utan överenskommelse ska ha skickat konsumenter produkter och fakturor. FoodMonitor har läst flera sådana anmälningar mot Nutural. 
”Ett företag har tillsänt mig två oönskade försändelser märkta Marknadsföring & Media i Sverige AB som jag skickat tillbaka till företaget…”, skriver en konsument till Konsumentverket.
Trots det skickade Marknadsföring & Media i Sverige AB, som enligt Konsumentverket marknadsför Nutural i Sverige, en betalningspåminnelse.
”Jag ämnar även anmäla detta till polismyndighet då jag misstänker bedrägeri och otillbörlig marknadsföring”, skriver Konsumenten.
FoodMonitor har försökt att få en intervju med Nutural. Men en person som representerar Nutural säger att man inte vill svara på några frågor. FoodMonitor har inte heller lyckats nå ansvariga för Nutural per telefon.
HÅKAN FRISELL
Läs mer: Konsumentverket kritiserar Nutural
FoodMonitor-Fakta:
Om du känner att du blivit utsatt för ett bedrägeri eller har något annat problem med ett företag kan du hitta information och tips om vad du ska göra på följande webbsidor:
http://www.bestrid.nu/polisen_bestrid_bluffakturor.pdf
http://www.konsumentverket.se/Anmalan/
http://www.polisen.se/Varmland/Utsatt-for-brott/Skydda-dig-mot-brott/Bedrageri/