ravajakritik
KO kritiserar livsfarlig marknadsföring av kolloidalt silver som kosttillskott
Kosttillskottåterförsäljaren JM Sales and Marketing Handelsbolag i Örnsköldsvik påstår enligt KO att deras produkt med kolloidalt silver kan bota cancer. KO är starkt kritiska och anser att bolagets marknadsföring strider mot europeisk lagstiftning.
– Vi har bedömt att den här marknadsföringen är vilseledande. Den står dessutom i strid god marknadsföringssed, säger Emy Gustavsson, jurist, Konsumentverket.
Enligt Konsumentverket har JM Sales and Marketing Handelsbolag använt den, enligt myndigheten, felaktiga marknadsföringen bland annat på webbsidan www.ravaja.com.
Om en produkt som kallas för AG + Kolloidalt Silver skriver bolaget bland annat: ”Det finns även exempel på kvinnor som diagnostiserats med bröstcancer och som efter diagnosen börjat dricka kolloidalt silver. När det sedan blivit dags för operationen så har kirurgen inte lyckats hitta cancersvulsten längre!”.

ravajakritik1

Utöver det så anser JM Sales and Marketing Handelsbolag att produkten dessutom ”lindrar eksem”, och är ”bra mot borrelia”.
– Vi ser väldigt allvarligt på att man på det här viset ge intryck av att den här produkten kan till exempel bota cancer eller andra sjukdomar. På det sättet får den inte säljas eller marknadsföras, säger Emy Gustavsson.
När FoodMonitor undersöker bolagets marknadsföring närmare verkar det som om bolaget nu ändrat marknadsföringen så att produkten AG + Kolloidalt Silver numer säljs som ett vattenreningsmedel. Men bolaget har inte lyckats lura KO.
– De säljer de här produkterna nu istället som vattenreningsprodukter som det ser ut. Bolaget anger två användningsområden för produkten. Dels att rena vatten. Men man marknadsför också produkten med påståenden om att den på olika sätt kan gynna kroppen på precis som man gör med kosttillskott.
KO har i dagarna skrivit ett brev till JM Sales and Marketing Handelsbolag och begärt att bolaget förklarar sig. 
– Vi vill ha in ett yttrande från det här bolaget senast den 12 mars. Hur vi går vidare därefter beroende på hur de svarar, säger Emy Gustavsson.
FoodMonitor har trots upprepade försök inte lyckats nå Mathias Edström som är frontfigur i JM Sales and Marketing Handelsbolag, och den som registrerat domännamnet ravaja.se som pekar mot domännamnet ravaja.com.
HÅKAN FRISELL