Idag firas Cheez Doodle Day, Ostbågens dag, för andra året i rad. Detta enligt tillverkaren OLW i Filipstad som startade produktionen 1968 efter amerikansk modell. Idag är ostbågar Sveriges mest sålda snacks med 10 miljoner påsar per år.
Ostbågens dag uppmärksammas bland annat med en tävling på Facebook och extra festligheter inne på fabriken i Filipstad, meddelar bolaget. De populära majssnacksen skapades i USA redan 1964. Det var Morrie Yohai, som avled 2010 vid 90-års ålder, som tillverkade de första påsarna i sin pappas fabrik i Bronx, New York.
National Cheez Doodle Day den 5 mars är en amerikansk idé, men engagemanget för ostbågarna är stort även i Sverige. På Facebook finns det flera grupper med konsumenter som engagerar sig i det gyllengula snackset, meddelar OLW vidare.
– Ostbågen är verkligen ett älskat snacks till fredagsmyset. Vi ser även ett stort engagemang kring vår produkt i sociala medier där konsumenterna för en inspirerande diskussion med oss kring allt ifrån den korrekta benämningen till hur den bäst ska avnjutas. Även om det är en amerikansk idé från början så känner vi att Sveriges mest älskade snacks förtjänar att uppmärksammas lite extra en dag om året säger Marcus Thollin, marknadsdirektör på OLW.