MariaDonisFler väljer svensk pippi
Svenska konsumenter äter allt mer svensk kyckling och kalkon. Samtidigt fortsätter importerat fågelkött att plocka marknadsandelar. ”Det är självklart glädjande att se hur svenska konsumenter tagit till sig vårt budskap om att leta efter vår kvalitetsmärkning med den gula pippin. Samtidigt är det oroväckande hur mycket den importerade kycklingen vinner mark”, kommenterar Maria Donis (foto), vd Svensk Fågel. Fotograf: Hans Carlén
– Det är främst inom storkök, restaurang eller i livsmedelskedjornas egna märkesvarorsom den importerade kycklingen ökar. Alltså där konsumenten har svårare att se ursprunget, fortsätter Maria Donis.
Försäljningen av svensk kyckling från medlemsföretagen i Svensk Fågel ökade under 2012 med 1,5 procent. Inom färsk svensk kyckling ökade den med hela 14 procent. Även den svenska kalkonen ökade med hela 22 procent i detaljhandeln under året. Men importen av fågelkött ökar ännu mer och nådde nya rekordnivåer förra året, konstaterar Svensk Fågel i ett pressmeddelande..
– Med den senaste tidens köttskandaler borde informationen mot konsumenter bli tydligare, inte tvärtom. Handeln måste ta sitt ansvar och vara tydligare i sina skyltningar. Det tjänar både de och konsumenten på, säger Maria Donis.
/FoodMonitor