nestlekaffe
Snabbkaffe fyller 75 år
Varje sekund konsumeras det 5 500 koppar med snabbkaffet Nescafé runt om i världen. Kaffet började säljas år 1938 i Schweiz. I år fyller varumärket 75 år.
– Vi firar arvet och den rika historiken hos Nescafé – världens första snabbkaffe med distinkt kaffearom. Nescafé finns idag i över 180 länder och fortsätter att leda kaffekategorin, säger Carsten Fredholm, chef för Nestlés strategiska affärsenhet, Beverages.
Nescafé kom ursprungligen till som ett svar på ett problem med överskottskaffe i Brasilien efter Wall Street-kraschen år 1929. Nestlé åtog sig då utmaningen att skapa ”lösligt kaffe i kub”.
Efter intensiv forskning lyckades en av bolagets kemister, Max Morgenthaler, hitta en lösning på problemet. Nescafé hade fötts.
Nescafé blev under andra världskriget en storsäljare för Nestlé på grund av produktens längre hållbarhet än färskt kaffe.
Försäljningsvolymerna, som därigenom fördubblades, gjorde att bolaget startade två produktionsanläggningar i USA 1943.
Under årtiondena därefter har produktlinjen med Nescafé expanderat till att omfatta även Nescafé Decaffeinated, Nescafé Gold Espresso, Nescafé Frappé, Nescafé Cappuccino och Nescafé Ready-to-Drink.
På senare tid har även kapselmaskiner lagts till Nescafé konceptet.
”Framställningen av Nescafé var en stor innovation som lyckades tack vare företagets tekniska kunskap att göra vällingar. Idag har konceptet utökats med Dolce Gusto-maskinerna och tillhörande kaffekapslar för olika tycke och smak” säger Marie Louise Elmgren, Informationschef Nestlé Sverige.
/FoodMonitor