Christoffer Öberg, VD på Nyåkers Pepparkakor (i mitten på bilden), tog emot priset ”Årets Livsmedelexportör” av landsbygdsminister Eskil Erlandsson och Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist under Livsmedelsföretagens matdag i dag. ”Det är exporten som är framtiden för oss”, säger han.
– Med smart produktutveckling, kvalitetsfokus och hela bygden bakom sig har Nyåkers pepparkakor lyft sin export och den svenska pepparkakan till oanade höjder, kommenterar Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist (till höger i bild), i ett pressmeddelande.
– Jobb på landsbygden med ökad export och god förädling av svenska råvaror är en viktig del i vår satsning på Matlandet Sverige. I Nyåkers har vi ett företag som kombinerar allt detta. De har visat att exportsuccéer kan byggas på den svenska landsorten, kommenterade Eskil Erlandsson.
2011 omsatte Nyåkers pepparkakor 72 miljoner SEK med en exportandel på hela 35 procent. Den starka exporttillväxten har framför allt ägt rum på marknader utanför EU där det finns efterfrågan på premiumkakor i burkar. Idag finns Nyåkers kakor i 15 länder och man har utvecklat ett unikt koncept för varje marknad.
Enligt Christoffer Öberg är Nyåkers på gång med nya exportsatsningar, inte minst i Storbritannien.
– Det är exporten som är framtiden för oss. Ute i världen kan vi växa, året runt, och den här utmärkelsen sporrar oss ännu mer.
Fakta: Bakom priset Årets Livsmedelsexportör står Livsmedelsföretagen och Business Sweden inom ramen för satsningen Food From Sweden. För prissumman kan företaget Nyåkers Pepparkakor köpa tjänster från Business Sweden för ett värde om 50 000 SEK.