Egna varumärken ökar mest
Kedjornas ökade satsningar på egna varumärken är den trend som påverkar livsmedelsproducenterna överlägset mest just nu. Det visar Livsmedelsföretagens nya konjunkturenkät. Enkäten visar också att hälsosamma alternativ står allt högre i kurs, medan närodlat och ekologiskt har planat ut utvecklingsmässigt.
Livsmedelsföretagens medlemsföretag har i undersökningen rangordnat de tre trender som påverkar den egna produktionen mest just nu. Hälften av företagen anger handelns egna varumärken (EMV) som den enskilt viktigaste trenden och tre fjärdedelar ser det som en av de tre viktigaste trenderna, enligt ett pressmeddelande.
– Det är tydligt att en klar majoritet av livsmedelsproducenterna, vare sig de är EMV-leverantörer i dag eller inte, påverkas starkt av dagligvarukedjornas ökade satsningar på de egna varumärkena, säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal.
Av den nya konjunkturenkäten framgår också att den hälsosamma trenden håller i sig. Hälften av företagen ringar in konsumenternas intresse för hälsosammare alternativ som en av de tre viktigaste trenderna.
I botten på trendlistan placerar sig närodlat och ekologiskt.
– Det hänger delvis samman med att dessa produkter utgör en liten andel av utbudet i flera företag, men också på att efterfrågan i konsumentledet planat ut för dessa varukategorier, säger Carl Eckerdal.
/FoodMonitor