Mat på nätet fortsätter öka
En rapport från Svensk Distanshandel visar at försäljningen av mat på nätet fortsätter öka drastiskt, under 2012 med hela 30 procent. 17 procent av svenskarna har handlat mat på nätet under senaste året och det snabbast växande konceptet är den färdiga matkassen.
Med en tillväxt på 14 procent omsätter idag den svenska e-handeln nära 32 miljarder kronor. Även om e-handeln ökat i stort, har trenden varit att en relativt liten andel av konsumenterna handlar mat på nätet, skriver Dagens Handel.
Nu har dock matförsäljningen börjat ta fart på allvar. 2012 beräknas försäljningen ha uppgått till 1,9-2,6 miljarder kronor, vilket motsvarar ca 6-8 procent av den totala e-handeln och knappt 1 procent av totala livsmedelshandeln.
– Det senaste årets starka utveckling visar att matförsäljningen på nätet har blivit en allt populärare del av den svenska dagligvarumarknaden. Branschen är fortfarande i en utvecklingsfas, men eftersom allt fler provar att handla mat på nätet, och de flesta väljer att fortsätta, tror vi på en snabb tillväxt, kommenterar Nadine Jones Pioud, kanslichef på Svensk Distanshandel i ett pressmeddelande.
/FoodMonitor