Idag meddelade Arla att man köper hela rättigheterna till varumärket Svenskt Smör, som tidigare ägts gemensamt av flera mejeriföretag i Sverige. ”Vi på Arla är den enda tillverkaren och nyttjaren av varumärket Svenskt Smör och det känns därför naturligt att vi blir ensam ägare”, kommenterar Patrik Hansson, chef för affärsområdet ost, matfett och juice på Arla i Sverige.
De mejeriföretag som är medlemmar i branschorganisationen Svensk Mjölk är de som fram till nu varit gemensamma ägare av varumärket Svenskt Smör. Som ensam ägare får Arla en annan frihet i kommunikation och produktutveckling. Men precis som tidigare måste Svenskt Smör göras till 100 procent på svensk mjölkråvara.
– Svenskt Smör har en mycket välkänd förpackning men varumärket i sig är inte särskilt känt. Nu kan vi enklare jobba för att öka försäljningen och intresset kring smör och har redan flera spännande produktlanseringar på gång, säger Patrik Hansson.