City Gross meddelar att man nu vill sudda ut gränserna mellan e-handel och traditionell butiksmiljö. Man gör det med lanseringen av digitala butiker i ett upplägg som består av en app för smartphones i kombination med interaktiva virtuella skärmväggar. Därmed kan man etablera sig på helt nya platser och i nya sammanhang och miljöer, samtidigt som man kan erbjuda ett mycket större sortiment i befintliga butiker.
Med stöd av interaktiva skärmar väljer kunden varor för hemleverans inom ramen för upplägget kring City Gross Matkasse.
City Gross digitala butiker bygger på i huvudsak två komponenter; konsumentens app i den egna smarta telefonen och virtuella interaktiva väggar utplacerade i miljöer där konsumenterna befinner sig samt även i traditionella butiker. Det senare förväntas påverka hur dagligvarubutiker ser ut framöver, eftersom deras ytor kraftigt kan minskas om t ex utrymmeskrävande specialvaror istället erbjuds i den digitala butiken.
Den första City Gross digitala butiken öppnas idag i entrén till Kista Science Tower i samarbete med Virtual Stores, företaget som utvecklat tekniken. Utöver i butiker och på permanenta lägen med intressanta kundströmmar och kundflöden, kommer City Gross digitala butiker dessutom att placeras på tillfälliga eventbaserade placeringar för att skapa pop-up store happenings, marknadsföra och skapa PR, meddelar man.
– Idag bygger vi vår framgång på att vara litet bättre på att anpassa en femtioårig butiksmodell till kundens behov. Med våra olika former av e-handel försöker vi redan idag möta morgondagens behov av att handla oavsett tid och rum, kommenterar Johan Johnsson, vice VD och ansvarig för City Gross digitala butiker.
På City Gross räknar man med att den egna e-handeln genom City Gross matkassar och City Gross digitala butiker vid årsskiftet omsätter i storleksordningen 200 mkr.