I höst invigs den första butiken inom den nya butikskedjan M.A.T. i Helsingborg. 2014 kommer kedjan också till Stockholm och Vällingby City. Den nya kedjan vill återknyta till forna tiders saluhallskänsla i upplevelse och bemötande. Det är Bergendahls, med bland annat kedjan City Gross, som ligger bakom det nya konceptet.
Samtidigt som den nya kedjan ska få kunden att minnas saluhallskänslan från förr, ska sortimentet vara anpassat till moderna konsumenter med ont om tid, meddelar Bergendahls.
Att den första Stockholmsbutiken etableras i just Vällingby City beror på dess 10 miljoner besökare, att där finns flest butiker i västerort och en spännande blandning av butiker, restauranger, caféer, kultur och service.
– Vi längtar efter att få öppna vår första M.A.T. i huvudstaden, eftersom vi tror att den nya tidens matbutik kommer att tilltala Stockholmarna, säger Thomas Nilsson, ansvarig för dagligvarubutiker på Bergendahls.
De första satsningarna i Helsingborg och Vällingby anses dock bara vara början:
– Vi kommer att etablera fler matbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö framöver och diskuterar därför lägen med ett antal fastighetsägare, bekräftar Magnus Schön, etableringschef på Bergendahls.