facebookfulsalj
Facebook möjliggör fulsälj
Under våren har det kommit in hundratals anmälningar till Konsumentverket om annonser på internet där fulsäljare marknadsför kosttillskott. Fulsäljarna lurar konsumenterna med bland annat ”gratis provpaket” eller ”provpaket”. Enligt myndigheten bistår internetjätten Facebook, medvetet eller omedvetet, fulsäljarna. Det gör att bolaget kan komma att hållas medverkansansvarigt.
”Jag beställde ett provpaket för 35 kronor via Facebook. Jag fick paketet med 60 tabletter. I morse när jag startade min Iphone hade jag fått en pushnotis om att 1 398 kronor dragits från mitt konto”, skriver en konsument i en anmälan av företaget Health Care Payment, som säljer kosttillskottet Corexin, nyligen till Konsumentverket.
Fulsäljarnas upplägg har varit att skicka ”gratis provpaket”, eller ”provpaket” till låg kostnad till konsumenter.
Men för nästkommande leverans har bolagen tagit upp till runt 1 500 kronor i betalning. Då har det gått upp för konsumenterna att de lurats in i ett abonnemang.
Enligt Konsumentverket har de misstänkta bedrägerierna omfattat bland annat produkterna Beaudify, Life Detox, Corexin, och Green Detox.
Enbart dessa produkter har dragit på sig över 700 anmälningar till Konsumentverket.
Myndigheten har flera gånger under våren gått ut och varnat konsumenter för fulsäljarnas annonser.
Enligt ett brev från Konsumentverket till Facebook, som FoodMontior tagit del av, så kan myndigheten komma att hålla Facebook medverkansansvarigt för den otillbörliga marknadsföringen. Om bolaget fortsätter att publicera de kritiserade annonserna trots kännedom om omständigheterna.
FoodMonitor söker Facebook för en kommentar.
HÅKAN FRISELL
Foto: Konsumentverket.