Enligt Svensk Handels nya konsumentundersökning Köpsuget räknar konsumenterna med att spendera mer pengar på hemmet men också att dra åt svångremmen och lägga mindre pengar på mat och dryck under hösten. Det rapporterar Dagens Handel.
De svenska hushållen räknar alltså med att öka sin konsumtion, men samtidigt också sitt sparande, enligt undersökningen.
Konsumtionsindikatorn landade på plus 10 i augusti. Av de tillfrågade tror 25 procent att deras konsumtion kommer att öka den närmaste månaden och 15 procent tror att den kommer att minska.
– Köpsuget hos konsumenterna är fortsatt starkt. Men, efter semestern då man unnat sig lite extra känner många att de behöver spara mer och lägga mindre på mat och dryck. Hemmet är istället något man satsar mer på inför hösten, säger Magnus Kroon, ansvarig för handelsutveckling på Svensk Handel.
En tredjedel svarar att de kommer att spara mer. Inköp till hemmet står också för en stark ökning inför hösten. Inte inom någon kategori tror hushållen att utgifterna kommer att minska. Svagast är ökningen för kategorierna mat & dryck samt media, skriver Dagens Handel.