ostsmak
Smaksätt din egen ost
Falbygdens Ost har tagit fasta på trenden att kunder i allt större utsträckning själva vill kunna välja och påverka smaken av livsmedel. Detta genom en butiksaktivitet runt om i Sverige där kunderna själva får smaksätta svensk, långlagrad hårdost med olika spritsorter, direkt i butik. 
Falbygdens Ost har sin verksamhet och produktion i Falköping och är en del av delikatessföretaget Ridderheims & Falbygdens. Ursprunget till butikskampanjen är den årliga, s.k. Ridderheimsrapporten, som visar tydligt på en vilja hos konsumenter att sätta sin egen prägel på smaken, enligt bolaget.

– Vi vill ge kunderna möjligheten att smaksätta sin egen ost och sätta sin signatur på etiketten. Som kund får man en unik ost som blir en rolig gå-bort-present eller ett trevligt inslag på ostbrickan, säger Anna Larsson, kategorichef på Ridderheims och Falbygdens.
Under aktiviteten kommer personal från Falbygdens att injicera den utvalda smaksättningen och kunderna får sätta sin signatur på etiketten innan de tar hem osten för en veckas extra lagring i kylskåp.
– Ridderheimsrapporten visar att det finns en tydlig trend där kunderna själva vill kunna välja och påverka smaken av livsmedel. Samtidigt efterfrågar allt fler ren och naturlig mat med få ingredienser. Vi på Falbygdens vill dela med oss av vår ostkunskap och låta kunderna själva få smaksätta sin ost genom att välja bland naturliga spritsorter, kommenterar Anna Larsson.
Butiksaktiviteten kommer under hösten att hållas i omkring 60 butiker runt om i Sverige. Aktiviteten kommer att pågå fram till nyår, meddelar man.
/FoodMonitor