Kycklingjätten KFC har siktet inställt på Afrika. Ägarbolaget Yum Brands Inc. planerar att fördubbla antalet restauranger på kontinenten till runt 1 200 stycken år 2014. Det skulle motsvara ge omsättning på uppskattningsvis 2 miljarder dollar.
”Afrika är en fantastisk möjlighet”, säger David C. Novak, vd och styrelseordförande i Yum Brands Inc.
”Det är en stor framväxande marknad, och vi har chansen att verkligen ta ledningen”, säger han till the The Huffington Post.
För KFC hägrar stora vinster. Prognosen är att vinsten om fyra kommer att ligga på runt 120 miljoner dollar.
Idag är KFC störst i Sydafrika med cirka 600 restauranger. Det antalet ska utökas till 850 inom fyra år. Bara ett fåtal restauranger finns idag i andra Afrikanska länder.
”Vi använder vår Sydafrikanska bas som en möjlighet för oss att komma in i andra länder”, säger David C. Novak.
Enligt uppgift planerar Yum att investera cirka 500 miljoner dollar i Afrika fram till 2014.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.