Livsmedelsjätten Procordia inledde samarbete med antimobbningsorganisationen Friends under förra året och samarbetet har hittills resulterat i två butikskampanjer där bolaget tillsammans med kunder och konsumenter hittills skänkt 332 160 kronor till Friends. Nu fortsätter samarbetet med kampanjen ”Tillsammans mot mobbning”, meddelar man.
Från och med vecka 37 kan man som konsument köpa tre produkter under varumärkena Felix, BOB, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Fun Light, JOKK, Den Gamle Fabrik och Paulúns, och samtidigt bidra i kampen mot mobbning. Som tack för stödet får konsumenten ett specialdesignat armband i läder och för varje utdelat armband skänker Procordia 3 kronor till Friends. Kampanjen pågår till och med vecka 44.
– Jag är otroligt stolt över det fina engagemang och mottagande våra tidigare satsningar mot mobbning har fått. Det visar på ett genuint intresse från våra kunder och konsumenter att verkligen vilja bidra och göra skillnad i kampen mot mobbning. Nu hoppas vi på ännu en lyckad kampanj så att vi kan uppnå vårt nya mål; en halv miljon kronor till Friends, säger Patrik Andersson, VD på Procordia.
Parallellt med butikskampanjen pågår även matsalskampanjer i 630 skolmatsalar runt om i Sverige. Med affischer, menyer och t-shirts uppmärksammas vikten av kamratskap under lunchen. Matsalskampanjen pågår året ut i över 700 skolor.