Middagsfrid fortsätter sin internationella expansion. Nu gör matkassepionjären sin första utomeuropeiska lansering med start i Nordamerika, under varumärket Dinnerit. Den 29 september kommer de första leveranserna gå ut till familjer i Kanada och först ut blir Toronto. ”Den här expansionsstrategin ger oss möjlighet att föra vidare vår övergripande vision”, säger Kicki Theander (foto), Middagsfrids grundare.
Det här blir Middagsfrids sjunde marknad. Den internationella expansionen sker i bolaget Dinnerpeace International som ägs av Middagsfridsgrundarna och ägarna, Kicki och Victor Theander.
– Middagsfrid har idag en unik position då vi är det företaget i världen som har mest erfarenhet av att bedriva den här typen av verksamhet i flera länder. Vi har nu 20 års samlad erfarenhet av matkasseverksamhet och det är denna erfarenhet som vi nu erbjuder entreprenörer runt om i världen och som resulterar i vår Kanadalansering, säger Middagsfrids VD Victor Theander. Dinnerit drivs, precis som Middagsfrid av ett entreprenörspar. Erik Orving kommer ifrån Boden och Denise Fernandes är ifrån Toronto.
– Vi ser att matkassen ligger rätt i tiden då några av de tydligaste mattrenderna i Kanada just nu är hälsosam och internationellt mat. Detta i kombination med att vi det finns likheter med Sverige, där matkassen snabbt blivit etablerad, gör att vi har goda förhoppningar om att Dinnerit kommer att lyckas i Kanada. Utöver detta så ser vi att vår tjänst ligger rätt i tiden med sitt hållbarhetsfokus då den adresserar tre av de största utmaningarna som Nordamerika står inför: övervikt, matsvinn och klimatproblemet, säger grundaren Erik Orving..
Middagsfrid ger Dinnerit är ett helhetskoncept med en IT-plattform i grunden med stöd för flera valutor och språk plus strategisk och operativ kunskap att lansera och driva ett matkasseföretag på flera marknader. Detta kompletteras med en omfattande databas av kundbetygssatta specialframtagna veckomenyer som Dinnerit får tillgång till.
– Den här expansionsstrategin ger oss möjlighet att föra vidare vår övergripande vision, att hjälpa människor att äta bättre mat i vardagen, till nya marknader. Ur detta perspektiv känns Nordamerika extra spännande eftersom det sannolikt är den kontinent där livsmedelsindustrin har utarmat befolkningens kunskap och även möjlighet att laga mat från riktiga råvaror, kommenterar Kicki Theander.