MadeleineKongstadNy kommunikations-
chef på Lantmännen
Hon har tidigare bland annat varit marknadschef på TV4 och ansvarig för marknadskommunikation och varumärke i Posten. Nu har Madelaine Hellqvist Kongstad (foto) utsetts till kommunikationsdirektör i Lantmännen, med ansvar för bland annat extern kommunikation, marknadskommunikation och utveckling av Lantmännens varumärke.
Inom Lantmännen har Madelaine närmast varit chef för marknadskommunikation och varumärke, samt tillförordnad kommunikationsdirektör sedan maj 2013. Enligt ett pressmeddelande från Lantmännen tillträder Madelaine sin befattning omgående.
– Madelaine har stor erfarenhet av våra affärer och kommer att fortsätta att spela en viktig roll för Lantmännens utveckling och profilering, nu med ett bredare ansvar. Under sina sju år på Lantmännen har hon bland annat lett vår stora omprofilering och utvecklat och stärkt Lantmännens varumärke. Hon tillför strategiskt tänkande och affärsmässighet till kommunikationsfrågor, parat med stark genomförandeförmåga, kommenterar Lantmännens vd och koncernchef Per Olof Nyman.
Madelaine har arbetat på Lantmännen sedan 2006, då hon gick in i den nyinrättade rollen som chef för varumärke och marknadskommunikation.
– Jag ser fram emot att fortsätta arbetet med att utveckla Lantmännens kommunikation. Lantmännen ägs av 33 000 svenska lantbrukare, har en omfattande satsning på forskning och utveckling och en uttalad ambition att ta ansvar från jord till bord, vilket sammantaget skapar en unik och stabil grund för vårt fortsatta kommunikationsarbete. Det finns många dimensioner som jag tror att vi kan tjäna på att lyfta fram ytterligare, och som handlar om hur vi både levererar bra mat och bidrar till att stärka verksamheten hos svenska lantbrukare, säger Madelaine Hellqvist Kongstad.
/FoodMonitor