pizza
På nyårsdagen härskar pizzan
På nyårsafton slår många svenskar på stort vid middagsbordet, men dagen efter är det pizza som gäller. Det konstaterar man på OnlinePizza.se, som har över 1100 anslutna restauranger i sitt nätverk, och som nyårsdagen ökar försäljningen med 200 procent jämfört med en vanlig söndag.
– Första januari är inte någon vilodag för Sveriges alla pizzabagare. Då beställer svenskarna nära tre gånger så mycket pizza än en vanlig söndag. Högst tryck är det i våra system mellan 11.00 och 18.00. I år har vi lanserat en mobilapp, så man behöver inte lämna ens soffan för att beställa, betala och få sin nyårsdagspizza hemlevererad, kommenterar Anders Signell, VD för OnlinePizza.se.
OnlinePizza.se är Sveriges första rikstäckande internettjänst för beställning och hemleverans av mat och dryck. Genom de 1 100 registrerade restauranger kan cirka 800 000 användare beställa, betala och få maten hemkörd (eller hämta själv) via sajten eller i mobilappen. Varje år görs 5 miljoner matbeställningar via tjänsten.
Nu släpper bolaget även statistik över svenskarnas favoritpizzor - baserat på över 3 miljoner sålda pizzor under året.
Bland ordinarie pizzor så är Kebabpizzan den stora favoriten följt av Vesuvio, Capricciosa och Hawaii. Kebabpizzan, som är populärast, är endast ratad och ersatt av Vesuvio i ett fåtal städer och är ett fenomen som är något vanligare norrut i landet.
Mexicanapizzan och Bussolan, pizzan med skinka och räkor, har i princip bytt plats med varandra vilket resulterar i att pizzan "Mexicana" inte längre finns med bland de tio populäraste pizzorna om man ser till det totala resultatet för Sverige.
Den egna varianten, som i praktiken innebär en pizza helt påhittad av kunden själv eller en redan existerande pizza med viss modifikation, ligger svenskarna varmast om hjärtat och har toppat listan de senaste fem åren, enligt statistiken.
/FoodMonitor

t20