Svensk grisnäring tappar mark
På sistone har det uppmärksammats allt mer att låg efterfrågan på svenska grisar har tvingat flera gårdar att skicka djuren till utlandet. Den svenska grisbranschen pressas hårt av det billiga importköttet. ”Det här gör att märkningen ”Svenskt kött” blir ännu viktigare”, anser Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.
Landsbygdsdepartementet och Jordbruksverket håller under morgondagen ett möte om krisen i grisnäringen, vilket är anledningen till branschorganisationens påpekan om märkningens betydelse.
– Märket Svenskt kött är ett välkänt märke som tre av fyra konsumenter känner till. Det är en mycket hög kännedom med tanke på att märket är relativt ungt. Konsumenterna uppskattar enkelheten med Svenskt kött-märkta varor, kommenterar Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött, och fortsätter:
– Men vi skulle förstås önska att ännu fler konsumenter kände till vårt märke och att fler gjorde det medvetna valet att handla fläskkött och charkuterier från djur som är uppfödda och slaktade i Sverige och därmed har levt under de svenska djurskyddsbestämmelserna.
Fakta: Axfood, Bergendahls, Ica, Coop, LRF och Svenskt Kött är tillsammans initiativtagare till märket Svenskt kött, som registrerades i augusti 2011 och började användas på svenska charkuteri- och köttprodukter. 125 företag är godkända användare av märket Svenskt kött.
/FoodMonitor

t20