”Andelen svenskt av det griskött som säljs i Sverige har löpande minskat de senaste 30 åren. Anledningen är främst att importen ökat. Vill man vända trenden krävs engagemang och uthållighet för att fler skall välja svenskt kött”, anser man på kedjan City Gross som idag går ut med en uppmaning till branschkollegor om att satsa på svenskt.
– Fina ord är bra, men nu krävs det handling om vi skall få behålla den svenska grisen! Det är försäljning och inte fina ord grisbonden lever av. Det är inte svårare än att om vi kan få fler konsumenter att medvetet välja svenskt kött kommer försäljningen av svenskt att öka. Kan vi på City Gross klara det, kan andra göra det också om bara viljan finns, säger Michael Riedel, färskvaruchef på Bergendahls Food som äger och driver City Gross.
City Gross påpekar att man ser det svenska köttet som en viktig konkurrensfördel. Därför arbetar man sedan många år utifrån en handlingsplan som ska öka konsumtionen av svenskt kött. Nu offentliggör man planen som en uppmaning till kollegor inom såväl detaljhandeln som storhushåll att gå från ord till handling:
De olika punktrubrikerna i planen är kortfattat att erbjuda svenskt kött genom att välja bort importköttet, att erbjuda ett bredare sortiment av svenskt kött och att betala mer för svenskt kött. Svensk djurhållning kostar på kort sikt mer än utländsk, men lönar sig på lång sikt i form av positiva miljö-, hälso- och matglädjeeffekter, menar man.
”Att City Gross haft dagligvarubranschens högsta tillväxt, trots att allt färskt kött kommer från svenska djur slaktade i Sverige, bevisar tillsammans med konsumentundersökningar att extrapriser på importkött inte är den viktigaste faktorn för konsumenten”, menar kedjan i ett pressmeddelande.