”Livsmedelskedjorna har gått före politikerna och tillsammans med konsumenterna tagit ansvar för djurskyddet. Det här är en konsumenternas framgång”. Så kommenterar Camilla Björkbom (foto), förbundsordförande för Djurens Rätt det faktum att livsmedelskedjan Willys idag offentliggjorde att man slutar med burägg samt att även Coop fasar ut ägg från hönor i bur ur sitt sortiment.
Djurens Rätt ser en trend där försäljningen av burägg minskat kraftigt och där butik efter butik ratar buräggen.
Enligt Djurens Rätt/Ipsos opinionsundersökning inför påsken 2013 var det bara runt 1 procent av konsumenterna som ville ha ägg från hönor i burar. Att hönorna fått gå fritt eller att äggen är ekologiska var det viktigaste, snarare än att äggen var så billiga som möjligt.
Djurens Rätt applåderar besluten som Willys och Coop har tagit:
– Det här är en konsumenternas framgång. De vill inte köpa ägg från plågade hönor i burar där de inte ens kan sträcka ut vingarna, kommenterar Camilla Björkbom i ett pressmeddelande.
Sedan påsken 2008 bedriver Djurens Rätt ett omfattande arbete mot burhållning av hönor. Under de sex år som gått sedan kampanjen startade har andelen av äggen som säljs via ICA:s lager som kommer från burhöns har minskat från 29 procent till 7 procent.
– Trenden bland kedjorna är buräggsfritt. Konsumenterna förstår att burhållning av hönor är omodernt och plågsamt. ICA är nu den enda stora affärskedja som ännu inte helt tagit ställning mot försäljning av burägg, säger Camilla Björkbom.