Body & Soul Stockholm AB, med säte i Malmö, marknadsför bantningspillret HerbaMate i bland annat mejl till konsumenter. Detta trots att man enligt uppgift i flera fall inte har inhämtat deras samtycke. Dessutom ger bolaget intrycket att pillret är ett godkänt läkemedel. Efter att ha tagit del av anmälningar från konsumenter riktar nu myndigheten stark kritik mot bolaget.
”Anmälarna uppger att de inte har tackat ja till att få sådan reklam”, skriver Konsumentverket i ett brev till Body & Soul Stockholm AB.
Bantningspillret HerbaMate marknadsförs enligt Konsumentverket med påståenden som att det minskar upptaget av fett i tarmen och blockerar hjärnans nervsignaler som påverkar hungern.
"Detta innebär att produkten ska klassificeras som ett läkemedel enligt läkemedelslagen", skriver Konsumentverket.
Myndigheten säger att man inte har några uppgifter om att HerbaMate skulle vara registrerat som ett läkemedel.
"Det får då enligt läkemedelslagen varken säljas eller marknadsföras. Marknadsföringen är, enligt Konsumentverket, i denna del därför vilseledande och otillbörlig."
Konsumentverket har två exempel på konsumenter som ska ha råkat ut för bolagets marknadsföringen. Myndigheten vill nu att bolaget inkommer med dokumentation om detta.
Body & Soul Stockholm AB har till och med i mitten av maj på sig att svara på Konsumentverkets kritik. Därefter ska myndigheten ta ställning om ytterligare åtgärder.
FoodMonitor har inte lyckats nå ansvariga för Body & Soul Stockholm AB för en kommentar.
/FoodMonitor
FoodMonitor-Fakta: Body & Soul Stockholm AB. Säte i Malmö. Omsättning: 6.5 miljoner kronor (2012). Resultat före skatt: 1 miljon kronor. Antal anställda: 1.