Fler fixar maten på nätet
Enligt Svensk distanshandels rapport Digital mathandel som släpptes idag omsatte mat på nätet 2,2 miljarder kronor under 2013. Den innebär en ökning med 38 procent jämfört med året innan.
Svensk distanshandels VD Jonas Ogvall konstaterar i samband med rapporten bland annat att dagens 14-20-åringar lever helt digitalt, samtidigt som de t.ex. inte prioriterar att ta körkort i lika hög grad som tidigare generationer.
– Dessa kommer, när de bildar familj, helt naturligt att handla mat på nätet, menar han.
– Potentialen är enorm även om mat på nätet idag bara utgör en procent av den totala dagligvaruhandeln, fortsätter Ogvall, som också är säker på att dagens datorvana pensionärer kommer att bli nästa stora grupp som kommer att börja handla sin mat på nätet.
Enkelhet, bekvämligheten och tidsbesparing gör att allt fler börjar handla sin mat på nätet. Av de som börjat, anger 74 procent att de kommer att fortsätta. Under fjolåret minskade också andelen färdiga middagskoncept till förmån för självplockade matkassar, enligt rapporten.
/FoodMonitor