Enligt HUI research gick de norska matpriserna upp oväntat mycket under maj vilket innabär ett högre konsumentprisindex. Trots en god ekonomisk utveckling i landet som är norrmännen försiktiga med sina inköp.
Enligt färsk statistik från Statistisk sentralbyrå i Norge ökade konsumentprisindex med 0,1 procent från april till maj och ökade priser på mat och dryck bidrog mest till uppgången, Skriver Dagens Handel..
Priserna på mat ökade med 0,9 procent, medan priserna på dryck ökade med hela 2,8 procent. Den stora ökningen jämfört med april sägs bero på att det var många priskampanjer på drycker kring påsken.
Enligt statistiken är det främst priserna på kaffe, juice och läsk som ökat. Enligt den konjunkturrapport som HUI research presenterade i går är norska konsumenter försiktiga trots att den norska ekonomin står stark. De norska hushållens konsumtion ökade med 0,8 procent under första kvartalet i år.
Norges BNP ökade med 3,9 procent under första kvartalet jämfört med första kvartalet 2013.