Stor äggkoncern blir större
Svenska Lantägg meddelade nyligen att systerföretaget HEDEGAARD foods har köpt 50 procent av aktierna i det finska livsmedelsföretaget Munakunta. Tanken hos Svenska Lantägg och HEDEGAARD foods är att stärka sin position som Nordens största livsmedelskoncern inom skalägg och pastöriserade äggprodukter.
Munakunta är med sin marknadsandel på 40 procent är störst i Finland inom packning av skalägg och produktion av pastöriserade äggprodukter.
– Vi är mycket nöjda med vår investering i Munakunta, som är ett modernt företag med stor potential. Den passar strategiskt bra ihop med våra andra aktiviteter i Danmark och i Sverige. Våra detaljhandelskunder ställer krav på stora volymer, konkurrenskraftiga priser och innovativa produkter samt proaktiv marknadsföring. Det här köpet kommer utan tvekan att bidra till detta, säger Ivan Noes Jørgensen, VD på Svenska Lantägg.
Munakunta har två äggpackerier i Finland samt en produktfabrik som framställer pastöriserade äggprodukter. Munakunta äger också en verksamhet i Estland som producerar kokta, skalade ägg till foodservice-branschen. Företaget innehar även 38 procent av aktierna i ett mindre äggpackeri på Finlands västkust samt 12 procent aktier i ett foderföretag.
Under 2013 omsatte företaget ca 472 mnkr (SEK), och hade ett resultat före skatt på ca 10 mnkr (SEK). Köpet förväntas resultera i en årlig omsättning på mer än 1,6 mdkr (SEK) för Svenska Lantägg och HEDEGAARD foods.
– Köpet av 50 procent av aktierna Munakunta är en viktig milstolpe i vår strategi från 2010, som handlar om att låta Svenska Lantägg och HEDEGAARD foods gå i samma spår som resten av Danish Agro-koncernen och bli en viktig spelare på marknaden i länderna runt Östersjön, säger Christian Junker, styrelseordförande för Svenska Lantägg.
I samband med köpet grundas ett nytt bolag i Finland som kommer att heta Muna Foods Oy. Alla aktiviteter i Munakunta kommer att överföras till det nya bolaget, meddelar man.
/FoodMonitor