colalifeNya colan
snart i butik
Coca-Cola i Sverige bekräftar nu att nya Coca-Cola life, sötad med steviaextrakt, kommer att börja säljas efter sommaren. ”I September ska den finnas i butik”, berättar Peter Bodor, informationsdirektör på Coca-Cola, för FoodMonitor.
Sverige blir därmed ett av de två första länderna att lansera produkten i Europa. Den nya cola-drycken, sötad med en blandning av socker och steviaextrakt, innehåller en tredjedel mindre socker och en tredjedel färre kalorier än originalet. Den kommer att tillverkas av Coca-Cola Enterprises Sverige i Jordbro utanför Stockholm.
Lanseringen av Coca-Cola life är en del av företagets globala åtagande inom hälsa och välbefinnande, som innebär att erbjuda konsumenter fler alternativ med färre eller inga kalorier, berättar man. Under de senaste 12 månaderna har Coca-Cola i Sverige också minskat kaloriinnehållet i Glaceau vitaminwater genom att minska sockermängden och införa steviaextrakt.
En fjärdedel av cola-dryckerna som säljs av Coca-Cola i Sverige är redan lågkalorialternativ och tanken med lanseringen av Coca-Cola life är att ge konsumenter ännu större valmöjlighet inom portföljen.
FoodMonitor ställde några frågor till informationsdirektör Peter Bodor.
Man kan alltså räkna med att hitta produkten i butik till hösten?

– Ja, i September ska den finnas i butik. Vi har presenterat den för många av våra kunder redan och reaktionerna är mycket positiva. Det finns ett sug efter den här sortens produkt.
Vad har ni för förväntningar?
– Vår senaste stora lansering var Coke zero 2007 och den blev på kort tid en av de mest populära läskedryckerna på marknaden. Vi är övertygade om att Coca-Cola life kommer etablera sig som ”den fjärde colan”, tillsammans med regular, zero och light.
Produkten innehåller en blandning av socker och stevia, är det möjligt att i framtiden byta ut sockret helt mot stevia?
– Rent praktiskt är det möjligt redan nu, men vi vet hur viktig smaken är för konsumenterna – i Coca-Cola life tycker vi att vi har hittat en bra balans i smaken, den smakar som vanliga sockersötade Coca-Cola men med färre kalorier, vilket är positivt. Vi har testat produkten ingående med konsumenter i Sverige för smakpreferenser är ofta lokala.
Finns det planer på fler varianter av Coca-Cola life och/eller andra produkter sötade med Stevia, utöver existerande Glaceau Vitaminwater ?
– I andra länder har de bland annat Sprite och Fanta sötade med steviaextrakt så innovationsflödet är definitivt i gång, även om vi inte har några konkreta planer i dagsläget. Det handlar om att pricka rätt på den svenska marknaden utifrån rätt smak, efterfrågan och timing.
/MATS HOLMSTRÖM