Restauranger säljer mer
Enligt nya siffror från SCB steg restaurangernas försäljningsvolym med 2,9 procent under juni jämfört med samma period förra året. ”En förklaring kan vara att branschen kunnat pressa priserna när momsen på restaurangmat är densamma som i livsmedelsbutik, kommenterar Eva Östling, vd på Visita.
– Prisutvecklingen är klart lägre än förväntat och då har också fler råd med restaurangbesök, fortsätter Eva Östling.
Optimismen bland restaurangföretagen är oförändrat hög. En klar majoritet av restaurangföretagen tror på ökad efterfrågan på deras tjänster på tre månaders sikt, visar Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer för juli 2014.
– I dagsläget finns alla skäl att vara positiv när Arbetsförmedlingen pekar på restauranger som en av kommande års stora jobbskapare. Därför är det viktigt att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet tänker om när det gäller dubbel moms på restaurangmat och dubblerade arbetsgivaravgifter för unga, menar Eva Östling.
– Företagarna vill fortsätta växa och skapa jobb åt Sveriges unga och det vore dumt att bryta den utvecklingen. Då är det bättre att fokusera på kompetensförsörjningen och matchningsproblemen som gör att alla skapade jobb inte tillsätts. I dag är exempelvis kock ett av landets största bristyrken, konstaterar Eva Östling.
/FoodMonitor