En konsument har i dagarna anmält till Livsmedelsverket att han hittat en hel skalbagge i en tub med butikskedjan Coop:s egna majonnäs. Både Livsmedelsverket och Coop utreder nu händelsen.
”Jag var i kontakt med konsumenten för att få lite kompletterande information och han menar bestämt att skalbaggen, cirka 1.5 centimeter, fanns i den förslutna tuben”, skriver en officiell veterinär på Livsmedelsverket ett mejl till Coop.
Livsmedelsverket har begärt att Coop nu hjälper till att få klarhet i vad som hänt och om det finns problem med skadedjur hos deras leverantör av majonnäsen.
(Uppdaterad 2014-08-29.)
KOMMENTAR FRÅN COOP:
"Detta handlar om en kundreklamation vi fått in. Naturligtvis beklagar vi det inträffade, det är alltid otrevligt att få en insekt i ett livsmedel. Vi har följt upp ärendet och kunnat konstatera att det sannolikt är en tallvivel som hamnat i majonnäsen. Fabriken ligger i ett skogsområde med mycket tallar och vid svärmningen söker sig vivlarna nya boplatser. Trots noggrant stängda fönster och dörrar måste en insekt ha tagit sig in i produktionslokalen där tuberna fylls. Som en säkerhetsåtgärd har leverantören noggrant gått igenom sina rutiner för personal och tekniskt skydd. Den här typen av reklamation är mycket ovanlig för majonnäs och det är första gången vi registrerat en sådan", skriver Lena Malm på hållbar utveckling och kvalitet på Coop, i ett mejl till FoodMonitor.