Idag, den 1 oktober, publiceras rapporten Tetra Pak Dairy Index. Den visar att efterfrågan på mjölk i världen för första gången någonsin kommer att vara större än utbudet. Ökat hälsofoukus är en del av förklaringen.
Enligt rapporten förväntas den globala konsumtionen av mejeriprodukter öka med 36 procent mellan 2014 och 2024, främst drivet av befolkningstillväxten och förbättrad levnadsstandard i Afrika, Asien och Latinamerika.
Samtidigt förändras konsumtionsmönstren av mejeriprodukter i mogna marknader som Europa och USA till följd av förändrad livsstil och ökat hälsofokus.
Prognosen ingår i Tetra Pak Dairy Index, en halvårsrapport som behandlar konsumtionstrender inom mejeriindustrin och ger en bra inblick i de globala trender som driver utvecklingen.
Den globala konsumtionen av mjölk förväntas öka med 1.8 procent mellan 2013-2016, från 212 miljarder liter till 223 miljarder liter. Det beror enligt Tetra Pak på att allt fler konsumenter i utvecklingsländer adderar mejeriprodukter till sin kost för deras hälsofördelar.
Samtidigt som dessa marknader blomstrar, står mejeriföretagen inför utmaningar på sina traditionella hemmamarknader. Försäljningen av vit mjölk i USA är den lägsta på 30 år och i Västra Europa väntas den minska med 0,3 procent de kommande tre åren, konstaterar man vidare.
Istället konsumeras allt fler så kallade ”value-added” produkter där mjölk berikats med exempelvis juice, müsli eller smaksättningar. Skälet är förändrade kostvanor och en stressigare livsstil. Framförallt skippas frukost på grund av tidsbrist, och ersätts med on-the-go produkter eller något att äta snabbt vid skrivbordet, så kallad ”deskfasting”, konstaterar man vidare.