I slutet av förra veckan slog Livsmedelsföretagen larm om att Livsmedelsverket gjort en tolkning av EU:s nya märkningsregler som skulle kunna innebära att livsmedel stoppas lagom till julhandeln. Idag har dock Livsmedelsverket lämnat lugnande besked. ”Livsmedelverket har varit lyhörda i den här frågan”, säger Marie Söderqvist (foto), VD Livsmedelsföretagen.
Den tidigare tolkningen skulle ha inneburit att det från och med den 13 december skulle krävas en fysisk postadress till konsumentkontakt på förpackningen för att kunna sälja livsmedel i Sverige.
Livsmedelsföretagen fick dock nu besked från Livsmedelsverket att så inte kommer att vara fallet.
– Vi har i dag fått ett skriftligt besked från Livsmedelsverkets GD Stig Orustfjord att det även framöver kommer att räcka med ett telefonnummer eller webbadress på förpackningarna. Hotet att en massa livsmedel stoppas mitt i julhandeln är därmed avvärjt, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist i en kommentar.
Enligt Livsmedelsföretagen har beskedet tidigare hela tiden varit att det även framöver ska räcka med ett telefonnummer eller en webbadress på förpackningarna. Inför att de nya märkningsreglerna träder i kraft den 13 december har de flesta företag därför tryckt även de nya förpackningarna utan fysisk postadress. Det tar upp till ett halvår att få fram nya förpackningar.
– De är jättebra att Livsmedelsverket varit lyhörda i den här frågan. Nästan alla konsumenter ringer, mailar eller chattar när de vill ha kontakt med företagen i dag så beslutet gagnar konsumentnyttan. Dessutom slipper företagen en massa onödiga kostnader för att ta fram nya förpackningar, konstaterar Marie Söderqvist.