Det franska butikskonceptet Picard, med endast fryst mat, gjorde sin entré i Sverige i februari 2013 och har visat sig vara framgångsrikt bland svenskar. ”Våra svenska kunder har snabbt tagit till sig ett helt nytt sätt att handla”, konstaterar Sara Maxence (foto), Produkt och marknadschef på Picard, i samband med att kedjan på torsdag öppnar sin åttonde svenska butik i Uppsala.
Med råvaror och färdigmat av hög kvalitet vill Picard få svenskar att förstå fördelarna med fryst mat.
− Picard fortsätter sin snabba etablering i Sverige och med butiken i Uppsala öppnar vi vår första butik utanför Stockholmsregionen. Det känns spännande att öppna butik i Uppsala. Vi är väldigt nyfikna på att se hur Uppsalaborna tar emot våra produkter, berättar Kevin Renaudin, Operational Manager i Sverige.
Picard är i dag, för fjärde året i rad, matlandet Frankrikes mest uppskattade livsmedelskedja och bedöms vara en kedja där man möts av bra mat, goda råd och trevligt bemötande. Även vi svenskar tycks alltså uppskatta konceptet vilket inte är förvånande enligt Sara Maxence.
− Våra svenska kunder har snabbt tagit till sig ett helt nytt sätt att handla. Våra färdiga aperitifer, förrätter och desserter är väldigt populära, och har en rykande åtgång, men det är inte så förvånande. Svenskarnas smak är väldigt lik de franska finsmakarna helt enkelt.
− Våra kunder blir glatt överraskade över att man kan få så god mat snabbt och enkelt samtidigt som man ställer höga krav på kvaliteten. Det är precis det vi önskar. Vi kan det här. Fryser man maten direkt så behålls smak och näringsämnen bäst, säger hon.