Arla och TV4 ska nu driva folkhälsofrågan i ett samarbete, meddelar man. Grunden kommer att vara tv-programmet ”Vardagspuls” som kommer att sändas på TV4 vardagar våren och hösten 2015. Utöver detta rymmer satsningen också en digital lösning med samma namn.
Syftet är att driva hälsa på ett sätt som framöver attraherar fler samarbetspartners, meddelar man.
– Hälsa är en stor trend i dagens samhälle, men trots det skulle många kunna leva ett mycket hälsosammare liv vad gäller till exempel kost och motion. Samarbetet har som syfte att inspirera och motivera till ett hälsommare liv för alla, kommenterar Patrik Hansson, affärsområdeschef på Arla Sverige.
Programmet är ett livsstilsformat med fokus på hälsa. Vardagspuls kommer också ha inbjudna gäster som dels är aktuella, dels kan motivera till ökad hälsa. Syftet är att förmedla en må-bra-känsla som gör vardagen lite bättre, roligare och mer hälsosam.
– Arla har länge jobbat med matinspiration, och det känns helt naturligt att nu också satsa mer på hälsoinspiration. Genom samarbetet med TV4 tar Arla ett steg till att skapa en ny digital kanal som stärker relationen till konsumenterna. I den nya digitala kanalen vill vi också samarbeta med flera andra företag och branscher för att skapa ett brett, relevant och trovärdigt digitalt innehåll som sätter fokus på hälsa, säger Patrik Hansson.
Fakta: Programmet är en redaktionell produkt och det är TV4 som är ansvarig utgivare för sändningen av programmen på TV4:s kanaler. Den digitala plattformen kommer drivas separat från Arla och andra samarbetspartners nuvarande verksamheter, och planen är att göra det i ett eget bolag. Plattformen kommer enbart innehålla reklam för produkter på särskilt anvisade reklamplatser, där Arla och andra företag får möjlighet att annonsera sina produkter.