Coca-Cola Enterprises i Sverige tilldelades idag Industrins jämställdhetspris för sitt arbete för ökad jämställdhet. Priset delades ut under Industridagen i Södertälje av H.K.H Prins Daniel.
Coca-Cola Enterprises Sverige har sedan några år tillbaka, som en del i sitt mångfaldsarbete, drivit flera initiativ för att öka jämställdheten. Ett mål var att varannan nyrekrytering skulle vara en kvinna, vilket uppnåddes 2014, då 56 procent av alla nyanställda på företaget var kvinnor.
Det här belönades alltså idag med Industrins jämställdhetspris. Priset togs emot av Pierre Decroix, VD för Coca-Cola Enterprises Sverige samt Elsa Ekman, chef för produktionen och Charlotte Larson, försäljningschef.
– Priset är ett kvitto på att vårt målmedvetna och strukturerade arbete för att öka jämställdheten har varit framgångsrikt. Jag är självklart stolt och glad över att vi får Industrins jämställdhetspris och ser det som en sporre att fortsätta arbetet och bli ännu bättre, säger Pierre Decroix, VD för Coca-Cola Enterprises Sverige.
Exempel på initiativ som Coca-Cola Enterprises Sverige driver är två kvinnliga nätverk. Ett nätverk är för kvinnliga talanger och ett är för kvinnliga medarbetare inom produktion och distribution. För att underlätta för de anställda med barn, män som kvinnor, att förena arbete med familj finns också ett särskilt föräldraprogram. Vikten av jämställdhet syns även i företagets ledningsgrupp, där det idag sitter lika många män som kvinnor. Även på försäljnings- och marknadsavdelningarna är hälften av medarbetarna och ledningsgruppen kvinnor.