Restauranggrossisten Menigo vill vara med och påverka hela branschen i att öka andelen ekologiskt i försäljningen och meddelar att man nu går med i intresseorganisationen Organic Sweden.
Organic Swedens målsättningar är dels att försäljningen av ekologiska livsmedel ska motsvara 20 % av den totala livsmedelsförsäljningen år 2020, dels att exporten av ekologiska livsmedel från Sverige ska uppgå till 20 miljarder samma år.
Menigos VD, Lars Köhler, är övertygad om att målen kommer att uppnås:
– För oss är det är viktigt att möta marknadens behov av ekologiska produkter och vi ser att våra kunder värdesätter ekologiskt allt mer. Genom Organic Sweden kan vi bidra till att ekologin tar ordentlig fart även i foodservicebranschen. Med den kompetens som finns i organisationen är vi övertygande om att vi kommer att nå de uppsatta målen, kommenterar han.
Charlotte Bladh André, ordförande i Organic Sweden tror att samarbetet med Menigo kommer att stimulera en ökad dialog mellan handel och producenter.
– Det behövs för skapa en bättre balans mellan utbud och efterfrågan på ekologiska livsmedel, konstaterar hon.
Fakta: Organic Sweden har bildats av ett stort antal aktörer från hela livsmedelskedjan som vill samarbeta för ökad försäljning och export av ekologiska livsmedel. Organic Sweden arbetar även för att en ny livsmedelsstrategi för Sverige ska omfatta tydliga och långsiktiga mål för den ekologiska produktionen och konsumtionen.