Enligt den årliga varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index har Saltå Kvarn utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke när det gäller miljöansvar och socialt ansvarstagande. I undersökningen tillfrågades ett riksrepresentativt urval av 9500 konsumenter.
Saltå Kvarn, vars samtliga produkter kommer från ekologiska jordbruk, toppar alltså i år rankinglistan som omfattar ett stort antal varumärken i en rad branscher. Även i förra årets undersökning rankades Saltå Kvarn högt, då kom bolaget på andra plats.
– Det är inspirerande att se att konsumenterna uppfattar och uppskattar vårt hållbarhetsarbete, som alltid har genomsyrat allt vi gör. Uppenbarligen är det så att konsekvent och konkret handling belönas av konsumenterna.
– Intressant är också att Saltå Kvarn rankas högre än andra betydligt större varumärken med hållbarhetsprofil, trots att vi dessutom inte alls använder konventionell reklam för att kommunicera vår hållbarhetsinriktning, kommenterar Saltå Kvarns vd Johan Ununger (bilden ovan).
Fakta om Sustainable Brand Index : Förra årets etta, Lantmännen, sjunker till en tredjeplats medan Coop, förra årets trea, tar över andraplatsen. Bottenplaceringen tillföll Ryanair för tredje året i rad.