Axfood har inlett ett pilotprojekt med e-handel till konsument. 100 utvalda kunder, i första steget bara egna anställda, kan från och med 22 april beställa sina matvaror online från Hemköps butik vid Torsplan i Stockholm och sedan hämta eller få dem hemkörda direkt till dörren, meddelar man.
– I höst utvidgar vi testet till ytterligare två av våra butiker i Stockholm, berättar Axfoods vd Anders Strålman, i samband med ett pressmeddelande.
Enligt en ny rapport från HUI kommer den summa det svenska folket lägger på e-handel att öka dramatiskt under de närmaste åren, från 54 till cirka 300 miljarder kronor. Dagligvaruhandeln utgör en viktig del spår man och intresset att få sin mat hemkörd till dörren ökar snabbt, främst bland konsumenter, oftast i storstad, som har ont om tid.
– Vi märker ett ökat intresse för e-handel bland alla våra kunder, säger Anders Strålman som ser digitala affärer som ett viktigt komplement till den traditionella butikshandeln i framtiden.
Att handla sin mat online har haft en tillväxt på runt 40 procent om året, men då från mycket låga volymer sett till dagligvaruhandelns totala omsättning. Det finns också en del utmaningar, bland annat inom logistik och hur kyl- och frysvaror hanteras, enligt Axfood.
– Vi ser spännande möjligheter i denna tillväxt, i kombination med den digitala utvecklingen som sker. Inom en femårsperiod kommer troligen digital handel av mat att stå för en betydande större andel, tror Anders Strålman.
Fakta: Axfood har redan i dag en omfattande e-handel med mat, men då i form av business to business (BtB) via Axfood Närlivs och Axfood Snabbgross som erbjuder e-handel till sina kunder. De levererar också mat till Linas Matkasse och Middagsfrid.