Orkla i samarbete med PepsiCo
Idag meddelade Orkla att man har ingått avtal med PepsiCo Nordic AS om att bli huvudpartner i Norden för försäljning av juice, flingor och snacks. Affären gäller varumärkena Tropicana, Quaker och Lay’s.
Avtalet innebär en utökning av Orklas samarbete med PepsiCo i Norden. Orkla har sedan i januari 2015 haft ansvaret för försäljning av Tropicanas juicer i Sverige och Danmark och sedan i april även i Finland. Det nya avtalet omfattar även Tropicana i Norge, Quaker i Norden och snacks i Sverige, Norge och Finland.
– För Orkla är distributionsavtalet med PepsiCo ett viktigt steg mot att bli en ledande varumärkeskoncern. Samarbetet med PepsiCo kommer att stärka vår närvaro i frukostsegmentet och i kategorin snacks, konstaterar Peter A Ruzicka, koncernchef, Orkla ASA.
PepsiCo har starka marknadspositioner inom juicer, flingor och snacks med populära varumärken som Tropicana, Quaker och Lay’s.
– Norden är en viktig marknad för PepsiCo och offentliggörandet av vårt fördjupade samarbete med Orkla markerar ett betydande steg framåt för vår verksamhet. Sedan vi etablerade verksamhet här för mer än 25 år sedan, har vi successivt stärkt vår position och vi ser idag många tillväxtmöjligheter för våra varumärken. I Orkla har vi hittat en samarbetspartner med liknande värderingar, en kompletterande portfölj och en driven säljorganisation. Tillsammans har vi en gynnsam position för att driva tillväxt i Norden, tillägger Björn Bernemann, VD, PepsiCo Nordics.
Orkla Foods Sverige kommer i och med nya avtalet att ansvara för försäljning av Tropicana och Quaker i Sverige, medan Orkla Confectionery & Snacks tar över försäljningen av PepsiCos snacksvarumärken. Avtalet träder i kraft den 1 januari 2016.
/FoodMonitor