Hon är vegetarian och bor i Stockholm och är mycket noga med vad hon äter. Därför kom det som en chock när hon blev matförgiftad efter att ha ätit butikskedjan ICA:s egna färdigsköljda sallad I Love Eco. I salladen fanns massor med små ägg. Enligt konsumenten är ICA:s kundservice ointresserad av att undersöka var äggen kommer ifrån. Foto: används med tillstånd.
– Jag blev jättesjuk. Jag blev ledsen och upprörd när de inte var intresserade av att ens kolla upp det. De tyckte att det var helt upp till mig att kolla vad det var för någonting som jag hade fått i mig, säger konsumenten.
– Jag åt salladen i torsdag kväll, alltså förra torsdagen, ganska sent på kvällen. På natten så vaknade jag av att jag hade jätteont i magen och mår väldigt illa. Men jag lyckas somna om till slut i alla fall. Nästa dag var jag jättesjuk fick springa på toaletten hela tiden och jag åt inget på hela dagen för att jag mådde så illa. Sedan på kvällen tänkte jag att jag måste äta någonting i alla fall. Jag tar den där salladen den är ju ofarlig. Och då ser jag. Först tror jag att det är smulor så jag börjar plocka bort och kasta ner i diskhon. Men sedan så märkte jag att de är lite klibbiga och konstiga så då tittar jag närmare och då ser jag att det är fullt med massa maskägg eller något slags ägg.
Konsumenten ringde akuten men de ville inte te emot henne eftersom hon ”bara” hade magproblem. Hon fick vänta till på måndagen för att träffa en läkare på en vårdcentral. Analyser som gjordes visade inte på att hon skulle fått i sig några skadliga bakterier men läkaren trodde att det kunde vara frågan om något virus.
Hur mår du idag? – Nu är jag nästan återställd i princip mer eller mindre men det har ju tagit en vecka, säger konsumenten.
Konsumenten berättar att hon kontaktade ICA:s kundservice och berättade vad som hade hänt. Hon undrade också om hon kunde skicka salladen till dem så att de kunde undersöka saken. Men på ICA:s kundservice var man enligt konsumenten ointresserade.
– De vill inte ha salladen för de sa att det måste vara minst 100 gram för att de ska kunna analysera den. Då sa jag: men påsen är ju på 65 gram, säger hon.
Vad vill du att ICA ska göra? – Jag vill först och främst att det där inte ska hända igen. Man ska inte behöva äta maskägg. Det är en väldigt stor äckelfaktor. Och uppenbarligen så var det inte bara maskägg eller insektsägg. Det var något slags virus också.
Konsumenten berättar att hon inte sköljde salladen innan hon åt den. Men det ska man inte heller behöva göra enligt vad som står på den aktuella förpackningen. Där står det: sköljd och färdig att äta.
– Det står tydligt och klart på plastpåsen att den är färdigsköljd och redo att äta, säger hon.
– Man betalar ju också för att slippa jobbet att skölja och rensa sallad.
Konsumenten tycker att ICA nu ska göra rätt för sig.
– Jag tycker faktiskt att de ska stå för mitt läkarbesök för jag hade inte gått till läkare om jag inte hade ätit maskägg, säger hon.
ICA har sin kundservice stationerad i Borås. På ICA centralt verkar man förvånade över hur konsumenten upplevt kundservicens agerande.
– Det måste ha blivit något missförstånd. Vi kan absolut ta in den här produkten och titta på var äggen i så fall skulle kunna vara för någonting och också analysera om det finns någon form av magsjukebakterie, säger Lena Sparring, chef produktkvalitet ICA Sverige.
Ska konsumenter för säkerhets skull skölja den här salladen innan de äter den? – Nej, den här salladen sköljs i flera steg hos leverantören. De gör också hållbarhetstester på den här produkten för att se att sköljningen är tillräckligt bra.
Enligt Lena Sparring har ICA tidigare inte fått in några andra liknande klagomål på salladen.
Hon beklagar också att ICA uppfattats som ointresserade när konsumenten meddelade dem att hon insjuknat efter att ha ätit deras sallad. Det ska bli ändring på detta nu när Lena Sparring och hennes grupp tagit över ärendet.
– Det är jätteolyckligt. Så vill vi inte uppfattas utan vi tar alla misstänkta matförgiftningar på största allvar och har noggranna rutiner för det. Vi hoppas att den här kunden kommer känna sig bättre behandlad nu när vi har tagit över och tagit tag i det ordentligt, säger Lena Sparring.
/FoodMonitor
Bilderna: den aktuella salladen som enligt uppgift gjorde konsumenten sjuk.